-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47820 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

با توجه به آن كه براساس آيات قرآن، خداوند شديد العقاب است و هر ذره از كار خير و شر را بدون اجر و جزا نميگذارد، برخي از مداحان و سخنرانان براي نشان دادن رحمت خدا در جريان غرق شدن فرعون ميگويند: براساس روايات اگر فرعون در آن هنگام از خود خداوند كمك ميخواست، خداوند مهربان او را ميبخشيد! آيا شخصي مانند فرعون با آن همه گناه و ظلم و ستم به مردم، به اين راحتي ممكن است بخشيده شود؟! آيا در اين زمينه چنين روايتي صحيح است؟

پرسشگر محترم! در پاسخ به چند نكته توجه فرماييد:

1. در اين كه خداوند نسبت به بندگانش مهربان، بخشنده و رئوف است، شكي نيست و آيات و روايات فراواني بر اين حقيقت وجود دارد. مانند: سورهها و آيات: حمد، 3; بقره، 37، 54، 143، 192 و... .

2. بر اساس تصريح آيات قرآن كريم، براي كساني كه كارهاي زشت انجام ميدهند و به هنگام فرا رسيدن مرگ توبه ميكنند، توبهاي نيست.(نسأ،18.)چون توبة چنين افرادي كه به هنگام نزول بلا و گرفتار شدن در چنگال مرگ، در واقع نوعي ايمان اضطراري است كه هر جاني و مجرم و گناهكاري از آن دم ميزند و چنين ايماني كه از روي ناچاري است ارزش ندارد.

3. بر اساس آيات قرآن، كه ميفرمايد: بني اسرائيل را از دريا ]رود نيل[ عبور داديم، و فرعون و لشكرش از سر ظلم و تجاوز به دنبال آنها رفتند، تا هنگامي كه غرقاب دامن او را گرفت، گفت ايمان آوردم كه هيچ معبودي جز كسي كه بني اسرائيل به او ايمان آوردهاند وجود ندارد و من از مسلمين هستم!.(يونس، 90.)فرعون اظهار ايمان كرد و بحث كمك جستن از حضرت موسيغ مطرح نبوده، بلكه بحث اعتراف و اظهار ايمان و تسليم شدن فرعون بوده است; گر چه ايمان آوردن و تسليم شدن فرعون براي نجات از غرق شدن بوده است و چنين روايتي كه اگر فرعون از خود خداوند كمك ميخواست، نجات پيدا ميكرد، يافت نشد. ظاهراً چنين روايتي درباره ماجراي حضرت موسيغ با قارون بوده است.(براي آگاهي بيشتر، ر.ك: قصص الانبيأ، سيد نعمت الله جزايري، ص 279، كتابخانة آية الله مرعشي نجفي، قم / الميزان، علامه طباطبائي، ج 10، ص 117ـ118، انتشارات اسلامي، قم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.